Translate

Friday, December 31, 2010

cuti umum

pm malaysia umum kan hari ini cuti umum sempena kemenangan pasukan bola malaysia di kejohanan piala suzuki [AFF].
hari ini...pagi2x..g beli nasik lemak kat tmpt biasa...terbaik beb hehehe..
pas 2 duk mengadap laptop...huhu
update blog jab...pasni nk kemas umah lak.....jgn xcaye tok mengemas..hahaha
ok lah nk wat kerja dulu.....
cuti2x ni boring klu xde wat pe2x.....
jom kita mengemas....pastu masak lauk bujang..kekekeke

Wednesday, December 29, 2010

sahabat..

bila seorg sahabat xnak kwn dgn kita lg pe kita rase?
sakitkan...kenapa ko xnak kwn dgn ak lg weii....
ak tau ak byk wat salah kt ko...
tp ak terpaksa krn nk sorokkan sesuatu dr ko..
akhirnye ak menyesal skrg ni...plss kwn la dgn ak balik...
ko kwn yg terbaik pernah ak jumpa....plss maafkan diri ini...
semoga ko berbahagia n ceri2 selalu...
ku hanya dpt tgk dr jauh kejayaan kamu kawan ku...
tq for all...ko lah sahabat baikku....

Tuesday, December 28, 2010

sungai besar selangor darul ehsan

sungai besar lah tempat ak dilahirkan..
pada thn 1985..muda g ni..huhu
sepanjang berada dikampung heppy sgt
tp 2 la dia..line bb very2 slow..arghhhhhh
leh mental klu nk guna laptop ni kat kmpg...
xfaham daku...
ak berada dikmpg kerana kenduri aruwah ibuku
yg ke100 hari...pejam celik-pejam celik dh 100 dh rupanye...
begitu cepat masa berlalu...
bila pulak masa utk ak??entah lah....
semoga ak berjaya mencapai pe yg ku inginkan..
dan moga ak menjadi insan lebih cekal dan tabah..
harap2x la...ty membaca...
jumpa g nnt........

Thursday, December 23, 2010

senyuman yang menawan

senyuman yg menawan hatiku
hehehe...lu fikir la sendiri..hahhahaha
penuh bermakna hari ini...ade peningkatan wei..huhuhu
peh....ak suke..ak suke..hahahahaha
dh lame xhapy beb..hahahaha
giler kentang ni..kekekekeekeke
(biar lah rahsia..huhuhu)

Kenduri aruwah

cantik x?huhu
26 haribulan 12 tahun 2010
disungai besar,selangor darul ehsan
pukul 11.00am (ahad)

jemput mai umah...huhuhuhu

Wednesday, December 22, 2010

sepi hatiku

hujan melanda serdang diketika ini....
sama la hatiku yg tgh sayu....
sedih rasenya...
i miss my mom...
rindunye....
ya allah.....tempatkanlah roh ibuku bersama2
org yg beriman..kerana beliau sangat baik.
amin...

marilah kita beramai2x sedekahkan al-fatihah kepada
semua yg telah tiada..

al-fatihah.........

thank...

peristiwa pukul 3pagi......

video

Tuesday, December 21, 2010

update blog

cuba tgk blog ku...cantik kan...huhuhu
xde yg nk puji jd masuk bakul angkat sendiri la jwpnye..
kekekeke
dh bape hari tak update blog ni...rindu gak...
plan nk ke langkawi telah dibatalkan...sedih giler beb...
klu tak leh gak jumpa seseorg..huhu [rahsia la]
kakakaka
sepanjang ak tak update ni...duk layan kawan2
kat facebook je la...layan poker...huhu
mcm2 perangai ak jumpa kat sana...
n makin ramai koleksi kwn2 bru..huhu
jom kita berpoker..kakakaka

Thursday, December 16, 2010

Windows 7 and Gom Player update

penat menunggu utk siap update windows 7 ni....
dgn guna bb...fhm2 je la bapak lame nk siap...
sabar je la....
tgh update baget nk pasang video je la...
sambil2x menunggu update windows...
dan2x lak gom pulak mintak update...tensen
otak ni....
siap je update windows 7 2....terus update lak
gom player...mmg memenatkan jd penunggu ni....xpasal2 je....bb la slow sabar je la
utk kemudahan jugak...klu xwat bila lg kan2x?..hehe
harap dapat kawen dgn org yg xlah lame nk bersiap sbb sgt letih jd penunggu ni....
jgn mare ya..huhu
ak ni xpandai dlm komputer2 ni...ikut dan je ni...hehehe
laptop ku model toshiba satellite L645

masih belajar mengunakannya ni...tp sgt best la...sgt best laptop ni...xcaye try la sendiri..
huhu

jam menunjukkan 3.33pm
hari khamis
bersamaan 16/12/2010

Tuesday, December 14, 2010

semalam yang hangat..

kisah dia macam ni...awat la terasa hangat je mlm ni...rupa2nya kipas yg dlm bilik
ak ni takde...biasa la kipasku dibawa lari org....sape lg klu bukan abg ak...
sabar je la....patut la hangat je mlm td....tp ku telah rompak kembali kipas kesayangan
ku ini.....syg dia..kekekeke

kepada penyokong manu berseronok la kamu....menang 1-0 lawan ars....

k lah ade kerja yg perlu diwat ni...bye...

Monday, December 13, 2010

keputusan terkini EPL

assalamualaikum dan salam sejahtera,

keputusan terkini epl gameweek 17..
11-13 dis 2010

AVL 2 vs WBA 1
EVE 0 vs WIG 0
FUL 0 vs SUN 0
STO 0 vs BLP 1
WHU 1 vs MAC 3
LIV 1 vs NEW 3
BOL 2 vs BLK 1
WOL 1 vs BIR 0
TOT 1 vs CHE 1

MANU vs ARS akan berlangsung pada hari ini jam 20.00..
tonton jgn tidak tonton..
marilah kita beramai-ramai..

jam menunjukkan pukul 6.09am
bertarikh 13/12/2010

Sunday, December 12, 2010

malam minggu yang sayu

assalamualaikum dan salam sejahtera,

malam minggu ni seperti biasa duduk kat rumah sahaja,
takde aktiviti langsung..
hp ku sentiasa masuk msj..
tp bukan oeg...maxis yg hantar...
biasa la...game epl..hehe

BERITA TERKINI GAME EPL


AVL 2 vs wWBA 1
EVE 0 vs WIG 0
FUL 0 vs SUN 0
STO 0 vs BLP 1
WHU 1 vs MAC 3
LIV 1 VS NEW 3

sedih bila tengok keputusan 2...team kesukaan
tok cik kalah pada minggu ini...
apakan daya.....
time 2 sleep....

dikarang pada 12/12/2010
jam 3.38am

Saturday, December 11, 2010

kerinduan tahap melampau..

assalamualaikum dan salam sejahtera

kita sangat merindui saat dahulu yg sentiasa happy..
tapi iaitu semua dulu..
dan kita yakin kebahagian akan datang kembali..
i know la...hehehe

i miss my mom sangat rindu kat dia..
i miss my life yg happy...

mari la kawanku sedekahkan al-fatihah kepada arwah ibu tercintaku..
dan semua yg telah tiada..
semoga roh ibu dan mereka semua didalam golongan
yang beriman...amin...

ditulis pada hari sabtu
bersamaan 11/12/2010
pada jam 6.53am

Tuesday, October 19, 2010

kehilangan mood dan tiada semangat

assalamualikum dan salam sejahtera
kepada semua pengunjung blog tok cik ni....

semenjak aruwah mak tok cik pergi meningalkan kami...
tok cik rase seperti ketiadaan mood dan
semangat spt sebelum ke pergian beliau...

ya allah berilah diri ini semangat dan kekuatan ya allah...
kerana diri ini sedar akan kelemahan yg sekarang
meninpa diri ini...

ya allah...tempatkan lah roh ibuku dikalangan golongan yg
soleh dan beriman kepadamu ya allah...
kerana beliau ibu yg baik dan amat menyayangi kami
sekeluarga..

dan beliau juga telah berjaya membentuk kami
dari kecil sehingga lah kami besar..
beliau lah yg memberi kami segalanya..

ya allah.. ampun kan lah semua dosa2 yg telah ibuku buat sepanjang
beliau berada didunia ini ya allah..

amin....

subhanallah...rindunya kita pada ibu kita...
terasa sgt bila dia takde...
sedih sgt...hanya allah tau isi hatiku ini...

kita xde tempat nak mengadu..jadi kalian lah
tempat gadu kita..

maafkan kita krn coretan ini peribadi sikit..

akhir kata...
sayangilah orang tua kita selagi mereka berada dekat
dengan kita..kelak nanti pasti kita akan menyesal
kerana kita tidak sempat utk berbakti kepada
 mereka...renungkan lah.......

semoga kita berjumpa lagi..

sekarang jam menunjukkan
3.51am bertarikh 19/10/2010
bersamaan hari selasa..

Thursday, September 30, 2010

kepergian yg sukar dijangkai..

assalamualaikum dan salam sejahtera
ibuku telah berangkat ke rahmatullah pada 26 sept 2010,
jam 1.19pm tepat azan zohor..

harap kawan2 semua sedekahkan al-fatihah kepada roh ibuku..
jika ada salah dan silap beliau harap dimaafkan
dan
jika ade yg terhutang tp tidak diketaui
harap dihalalkan makan dan minum beliau..

maaf kerana terlewat memberi tahu...

jam 4.31pm bersamaan hari khamis
30 sept 2010

Wednesday, September 15, 2010

Salam Lebaran Dari TOK CIK SEKELUARGA

assalamualaikum dan salam sejahtera.
dikesempatan ini kita ingin mengucapkan

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN

kepada semua yg melawat laman kita ini..

semoga kalian semua berbahagia hendaknya di bulan syawal ini,
kita pasti merindui bulan ramadhan..
bulan yg penuh keberkatan dan kecucian..
semoga allah panjangkan umur kita untuk berada dibulan ramadhan lagi..
insyallah...

raya tahun ini banyak betul kes-kes yang diluar jangkaan..
harap sapa-sapa yang berkenaan bersabarlah..ada hikmah disebalik kejadiian ini..
bersabarlah...

hari raya ini pastikan kita tidak lupa pada yang kurang berkemampuan dan anak-anak
yatim piatu,ibu tunggal dan orang-orang tua..

marilah kita ambik iktibar hari raya ini dengan sedekahkan al-fatihah kepada
mereka-mereka yang telah tiada didunia ini
dengan ikhlas dari hati..

al-fatihah......



amin..

syukur alhamdulilah..
moga allah tempatkan mereka digolongan yang soleh
subhanallah...

sampai disini sahaja coretan kita ini..
harap-harap berjumpa lagi..
segala kesilapan dan kesalahan harap dimaafkan...
kita baru belajar..


time 4.46pm 7syawal
15 sept 2010 hari rabu

Tuesday, August 31, 2010

selamat hari kembangsaan yg ke 53thn MALAYSIA.

tanggal 31 ogos 1957
asssalamualikum dan salam sejahtera..

sudah 53thn malaysia merdeka,
hari ini merupakan hari kembangsaan malaysia yg ke 53thn,
tema tahun ini ialah.
1 MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI
aku sahaja nak kongsi cerita,
sejujurnya aku hanya sekali dua pergi menyambut
didataran merdeka ketika ambang merdeka,
malam yang penuh dengan warna-warni,
dgn tembakkan meriam bunga api..
memang indah sekali pemandangan dimalam ambang merdaka ini.
kesan bunga api dan asap
bungapi yang menarik perhatian
bila teringat-ingat rasa macam ingin menyambutnya didataran merdeka..
lokasi-lokasi yang biasa seperti dataran merdeka,menara klcc
sunway piramid,bukit bintang,putrajaya
dan banyak lagi tempat2 menarik..
terlalu ramai orang datang menyambut

tp sayang seribu kali sayang....
banyak remaja kita tersalah faham maksud merdaka..
sedih bila malam ambang merdeka dibuat seperti hari kebebasan
untuk melakukan pekara2 yang terlarang oleh agama islam..
spt berzina,minum minuman keras,party yang melampau-lampau
berlumba dan lain-lain lagi..
budak belasan tahun berbasikal

aku bukan cakap kosong..
ia terbukti dengan operasi-operasi polis dan jakim..
sangat malu rasanya diri ini...
dengan orang-orang luar...

mana perginya sifat2 ketimuran kita?
bukan setakat masalah sosial ditambah lagi dengan
sikap-sikap kita yang membuang sampah merata-rata
ditapak sambutan hari kemerdekaan kita..
renung-renungkan lah..
semoga anak cucu kita tidak melakukan ia
dimasa hadapan...
merdekakan lah diri kita dari sikap kita
jangan menunding jari dan jangan salahkan sapa-sapa
kerana ia berpunca dari kita sendiri...
jika ada salah dan silap ia datangnya dari saya..
jika ada ayat-ayat yang agak menyentuh hak-hak
atau apa-apa sahaja...maafkan lah diri ini..
segala kekurangan dari saya..
segala pujian hanya allah swt yang layak menerimanya..
akhir kata merdeka lah bangsa ku..
moga negara kita bertambah maju dimasa hadapan..

assalamualikum dan salam sejahtera malaysia..
1 malaysia 1 bangsa

jam menunjukkan jam 12.26am
31 ogos 2010

Thursday, August 19, 2010

Trip Lepas Gian Dipandamaran Port Klang


matahari hampir terbenam


assalamualaikum dan salam sejahtera,
gambar ni diambik ketika sampai dirumah rakit pandamaran,port klang..
cantikkan...

ruang tamu,siap ada karaoke set lagi.



operasi mengail kali ni lebih kepada lepas gian..maklum la,
masing2 bz n macam2 hal la..
rancang punya rancang akhirnye trip ni berjaya gak,
dilaksanakan...kami sampai betul2 matahari nk tengelam..
tempat agak puas hati,dgn segala keselesaan yg tersedia..kami puas hati..
apa tidaknye,siap ade karaoke set,dapur yg selesa untuk aktiviti memasak..ruang tamu yg agak luas jugak la..kalau hendak bawa keluarga bercuti,mmg ok sgt la...

jeti tidak jauh dari rumah rakit

OPERASI MEMANCING

sesampai sahaja dilokasi ada yang xsabar-sabar nak memulakan aktiviti gail ni...biasa la sudah lame sanggat gantung joran kot..
siap kemas barang-barang kami pun terus memancing..
seekor2 kami bawa naik..walau pun keadaan air yang tidak seberapa nak cantik.
gelama pisang,duri,senangin dan lain2..
walaupun saiz tidak lah besar..tp kami puas..

minuman rasmi kami


time kebuluran ni la temannya


dalam lingkungan jam 3 dan 4 pagi keadaan menjadi sunyi..
sehingga la satu tregedi lonceng salah seorang dari kami berbunyi..
kalangkabut dibuatnya..tp nasib tidak menyebelahi kami..
ikan tersebut sempat meloloskan dirinya..
tidak sempat pun nk sentap duduk jauh dari joran..
rezeki tak ada la 2 namenye...
bila hari makin terang kami masih tidak mahu mengalah..
tp awal pagi mmg hasilnye kurang memberangsangkan..,

ketika pagi..suram sahaja.


kami balik kejeti dalam pukul 11pagi..
singgah pekena laksa dan air tebu...peh mmg menyegarkan..
otot2 yg sememangnye lemau...(tidak tidor)
berakhir la cerita 1malam trip lepas gian dipandamaran,port klang..
yg pasti kami akan datang lagi dgn lebih perancangan lagi..
supaya ia menjadi trip yg agak menghiburkan..
berjumpa lagi di lain trip..

operasi membagi hasil


pengarang MR ARIL,jam menunjukkan 12,05am
hari khamis bersamaan 19 ogos 2010..

tamat.

Saturday, August 14, 2010

PANDUAN MENGELUARKAN ZAKAT FITRAH



Oleh Ustadz Abu Rasyid

1. Diriwayatkan dari Ibnu Umar t.ia berkata :
Rasulullah telah mewajibkan zakat fithrah dari bulan Ramadhan satu sha' dari kurma, atau satu sha' dari sya'iir. atas seorang hamba, seorang merdeka,
laki-laki, wanita, anak kecil dan orang dewasa dari kaum muslilmin. ( H.R : Al-Bukhary dan Muslim )

2. Diriwayatkan dari Umar bin Nafi' dari ayahnya dari Ibnu Umar ia berkata:  

Rasulullah telah mewajibkan zakat fithrah satu sha' dari kurma atau satu sha' dari
sya'iir atas seorang hamba, merdeka, laki-laki, wanita, anak kecil dan orang dewasa dari kaum muslimin dan beliau memerintahkan agar di tunaikan /
dikeluarkan sebelum manusia keluar untuk shalat 'ied. ( H. R : Al-Bukhary, Abu Daud dan Nasa'i)

3. Diriwayatkan dari Ibnu Abbas ra. ia berkata :

Rasulullah saw telah memfardhukan zakat fithrah untuk membersihkan orang yang puasa dari perbuatan sia-sia dan dari perkataan keji dan untuk memberi makan orang miskin. Barang siapa yang mengeluarkannya sebelum shalat, maka ia berarti zakat yang di terima dan barang siapa yang mengeluarkannya sesudah shalat 'ied,
maka itu berarti shadaqah seperti shadaqah biasa (bukan zakat fithrah ). ( H.R : Abu Daud, Ibnu Majah dan Daaruquthni )

4. Diriwayatkan dari Hisyam bin urwah dari ayahnya dari Abu Hurairah ra. dari Nabi saw. bersabda :

Tangan di atas ( memberi dan menolong ) lebih baik daripada tangan di bawah ( meminta-minta ), mulailah orang yang menjadi tanggunganmu ( keluarga dll ) dan sebaik-baik shadaqah adalah yang di keluarkan dari kelebihan kekayaan ( yang di perlukan oleh keluarga ) ( H.R : Al-Bukhary dan Ahmad)

5. Diriwayatkan dari Ibnu Umar ra. ia berkata :
Rasulullah sw. memerintahkan untuk mengeluarkan zakat fithrah unutk anak kecil, orang dewasa, orang merdeka dan hamba sahaya dari orang yang kamu sediakan makanan mereka (tanggunganmu ). (H.R : Daaruquthni, hadits hasan )

6. Artinya : Diriwayatkan dari Nafi' t. berkata :
Adalah Ibnu Umar menyerahkan (zakat fithrah ) kepada mereka yang menerimanya ( panitia penerima zakat fithrah / amil ) dan mereka ( para sahabat )
menyerahkan zakat fithrah sehari atau dua hari sebelum 'iedil fitri. ( H.R.Al-Bukhary )

7. Diriwayatkan dari Nafi' : Bahwa sesungguhnya Abdullah bin Umar menyuruh orang mengeluarkan zakat fithrah kepada petugas yang kepadanya zakat fithrah di
kumpulkan( amil ) dua hari atau tiga hari sebelum hari raya fitri. ( H.R : Malik)

KESIMPULAN
Hadits-hadits tersebut di atas memberi pelajaran kepada kita bahwa :
1. Wajib bagi tiap kaum muslimin untuk mengeluarkan zakat fithrah untuk dirinya , keluarganya dan orang lain yang menjadi tanggungannya baik orang dewasa,
anak kecil, laki-laki maupun wanita. ( dalil : 1,2 dan 5 )
2. Yang wajib mengeluarkan zakat fithrah adalah yang mempunyai kelebihan dari keperluan untuk dirinya dan keluarganya. ( dalil : 4 )
3. Sasaran zakat fithrah adalah dibagikan kepada kaum miskin dari kalangan kaum muslimin. ( dalil : 3 )
4. Zakat fithrah dikeluarkan dari makanan pokok ( di negeri kita adalah beras ) sebanyak lebih kurang 3,1 liter untuk seorang. ( dalil : 1 dan 2 )
5. Cara menyerahkan zakat fithrah adalah sebagai berikut :
a. Bila diserahkan langsung kepada yang berhak ( fakir miskin muslim ) waktu penyerahannya adalah sebelum shalat 'ied yakni malam hari raya atau setelah shalat
Shubuh sebelum shalat 'iedul fitri. ( dalil : 2 dan 3)
b. Bila diserahkan kepada amil zakat fithrah ( orang yang bertugas mengumpulkan zakat fithrah ), boleh diserahkan tiga,dua atau satu hari sebelum hari raya
'iedul fitri. ( dalil : 6 dan 7 )

6. Zakat fithrah disyari'atkan untuk membersihkan pelaksanaan puasa Ramadhan dari perbuatan sia-sia dan perkataan keji di waktu puasa. ( dalil : 3 )

Maraji' (Daftar Pustaka):
1. Al-Qur'anul Kariem
2. Tafsir Aththabariy.
3. Tafsir Ibnu Katsier.
4. Irwaa-Ul Ghaliel, Nashiruddin Al-Albani.
5. Fiqh Sunnah, Sayyid Sabiq.
6. Tamaamul Minnah, Nashiruddin Al-Albani.

Oleh Ustadz Abu Rasyid

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...